Na het hebben van acneklachten hebben mensen vaak te maken met acne-littekens. Vaak komen deze acne-littekens ook voor op de plaatsen waar eerder acne klachten waren. Bijvoorbeeld de wangen, kin en schouders. De huid ziet er oneffen uit, is hobbelig en toont littekenvorming. Het hebben van acne-littekens kan soms grote cosmetische en psychosociale gevolgen hebben.

Oorzaak van acne-littekens

De oorzaak komt doordat de ontstekingen van de talgklieren tot schade in de bindweefselvezels van de lederhuid geleid hebben. Het is erg persoonsafhankelijk in welke mate acne – littekens voorkomen. Vaak zien wij bij de ernstigere vormen van acne zoals conglobata meer littekenvorming. Wanneer acne onbehandeld blijft wordt de kans op het ontstaan van acne – littekens steeds groter. Hierbij geldt de regel ‘beter voorkomen dan genezen’. Ook ontstaat het vaak door het zelf uitknijpen van de ontstekingen en mee-eters. Om acne – littekens te voorkomen is het beste advies om zelf ervan af te blijven.

Soorten acne-littekens

De soorten acne – littekens worden onderscheiden door hoe ze eruit zien. Zo bestaan er rolling, boxcar en icepick littekens.

Behandeling van acne-littekens

Wanneer je bij Huidkliniek Cosmed onder behandeling komt voor acne – littekens zal de huidtherapeut starten met een uitgebreid consult. Tijdens dit (gratis) consult wordt onder andere de huidconditie bekeken. De huidtherapeut formuleert op basis van het gesprek een persoonlijk behandelplan. Dit behandelplan kan bestaan uit:

1. Micro – needling therapie

Het aanpakken van acne – littekens doen we samen! Jij thuis, de huidtherapeut in de kliniek. Wij proberen jou hierin zo goed mogelijk te begeleiden.

Wil jij meer weten over wat je kunt doen om de klachten te verminderen? De huidtherapeut geeft je graag advies. Zoek een huidtherapeut bij jou in de buurt of maak een afspraak voor een kosteloos en vrijblijvend intake gesprek bij Huidkliniek Cosmed.