Acne is een van de meest bekende huidprobleem. De meeste mensen kennen het van de jeugdpuistjes. Deze vorm wordt ook wel acne vulgaris genoemd. Toch hoeft dit huidprobleem niet per se in de puberteit voor te komen. Er zijn meerdere vormen bekend zoals: acne comedonica, acne conglobata en acne tarda. Al deze vormen hebben verschillende kenmerken zoals lokalisatie, mate van ernst en leeftijd van uiting. Hierdoor kan het best voorkomen dat je na de puberteit past last krijgt van puistjes.

Wat is acne?

Acne is een chronische ontsteking van de talgklieren. Iedereen heeft er in meer of mindere mate last van of last van gehad. Matige tot ernstige klachten komen bij 15 tot 20% van de pubers voor. Mee-eters, rode bultjes en ontstekingen (puisten) zijn kenmerkend. De voorkeurslocaties zijn het gezicht, in de nek, op de schouders, op de borst en/of rug. Het is niet besmettelijk maar het kan wel littekens achterlaten. Het wordt vaak als zeer hinderlijk en als cosmetisch storend ervaren.

Hoe ontstaat Acne?

Acne ontstaat door meerdere factoren. De ontstaanswijze kan per soort verschillend zijn. Voor de welbekende jeugdpuisten is de oorzaak vaak hormonaal. In de puberteit verandert de huid onder invloed van hormonen. De talgklieren worden in dit proces groter en gaan meer en dikker talg aanmaken. De afvoerkanaaltjes die het talg van de klier naar het huidoppervlak brengen kunnen hierdoor verstopt raken. Het talg hoopt zich op in de klier waardoor een mee-eter ontstaat. Vaak gaat dit gepaard met huidschilders die de afvoerkanaaltjes afsluiten. Hierdoor kan het talg al helemaal zijn uitweg niet vinden.

Daarnaast bevinden zich bacteriën (Propionibacterium acnes) in de talgklier. Deze bacteriën op de huid nemen tijdens de puberteit aanzienlijk in aantal toe en spelen een belangrijke rol van het ontstaan van een ontstekingsreactie (puist). Vaak zijn verschillende oorzaken betrokken bij het ontstaan, namelijk:

• genetische factoren
  • hormonale factoren
  • polycysteus ovarium syndroom (PCOS)
  • psychologische stress
  • omgevingsfactoren
  • hoge vochtigheidsgraad van de omgeving
  • afsluitende cosmetica of huidproducten
  • druk door kleding op de huid (strakke boorden, voorhoofdsbanden)
Wat kun je het beste doen aan acne?

De meeste mensen hebben de neiging om allerlei middeltjes uit te proberen. In sommige gevallen verbeterd het ervan, maar in de meeste gevallen zal het niet werken of juist verergeren. Bij de drogist zijn de acneproducten vaak te agressief waardoor de huid uitdroogt en de huid barrière verzwakt raakt. Wanneer de huid erg uitdroogt zal het juist meer talg aan gaan maken en op die manier de klachten verergeren. De verzwakte huid barrière zal zorgen voor meer irritatie en een minder vermogen om te herstellen. Dit leidt tot een vicieuze cirkel. De huisarts kan in de meeste gevallen medicatie uitschrijven wat erg effectief is. Omdat het dan gaat om medicatie kan het vaak niet lang genoeg gebruikt worden. De klachten zullen na het stoppen vaak weer terug komen.

Wanneer je bij Huidkliniek Cosmed onder behandeling komt voor acne zal de huidtherapeut starten met een uitgebreid consult. Tijdens dit (gratis) consult wordt de huidconditie bekeken en geprobeerd de onderste steen boven water te krijgen over de oorzaak. De huidtherapeut formuleert op basis van het gesprek een persoonlijk behandelplan. Dit plan bestaat uit de behandelmogelijkheden, producten, voeding en wat je zelf nog zou kunnen doen. Daarnaast wordt ook gekeken naar oplossingen om de acne daarna zo goed mogelijk onder controle te houden.

Behandelmogelijkheden bij acne

Acne wordt bij Huidkliniek Cosmed integraal aangepakt met acnetherapie. Acnetherapie kan bestaan uit:

• Reinigende behandelingen
  • Peelings
  • Micro-needling therapie
  • Therapeutische producten
  • Thuisadviezen

Het aanpakken van acne doen we samen! Jij thuis, de huidtherapeut in de kliniek. Wij proberen jou hierin zo goed mogelijk te begeleiden. Alleen dat is de juiste manier om acne te bestrijden. Indien nodig kan acnetherapie gecombineerd worden met medicamenteuze behandelingen.

Wil jij meer weten over wat je kunt doen om de klachten te verminderen? De huidtherapeut geeft je graag advies. Zoek een huidtherapeut bij jou in de buurt of maak een afspraak voor een kosteloos en vrijblijvend intake gesprek bij Huidkliniek Cosmed.