Rosacea is kenmerkend door de rode huid, aanwezigheid van vaatjes, bultjes en kleine puistjes. Het gevoel wat hierbij vaak omschreven wordt is roodheid, branderigheid, droge huid, gevoeligheid en geïrriteerde ogen. Mensen dit huidprobleem kunnen dit als erg storend ervaren en het maakt onzeker. Vooral het opvlammen en het onvoorspelbare karakter is erg vervelend. Soms zijn mensen al jaren opzoek naar een oplossing. Wanneer je eenmaal rosaca hebt kom je er helaas niet zomaar vanaf. Gelukkig valt de aandoening wel te stabiliseren!

Hoe ontstaat Rosacea?

Het ontstaat vaak in stadia. Het begint met een verspreide roodheid van het gezicht. Kleine vaatverwijdingen en gesprongen bloedvaatjes. Meestal zijn hier de wangen en de neus bij aangedaan. Later kan de roodheid uitbreiden naar de kin en het voorhoofd. Wanneer de aandoening verder volgt kunnen er ook ontstekingen ontstaan. Ook kan de huid wat schilvering en droogheid vertonen.

De exacte oorzaak van rosacea is nog niet helemaal bekend. Wel zijn er steeds meer onderzoeken die een relatie met de demodex mijt aantonen. Deze mijt leeft bij iedereen in de talgklieren. Bij mensen die rosacea hebben is gezien dat het aantal demodex mijten 10x zo groot is. Wanneer de mijt overlijdt, laat deze afvalstoffen achter die voor irritatie en ontstekingen zorgen.

Behandeling van Rosacea
  1. Reinigende behandelingen
  4. Camouflagetherapie

Het aanpakken van rosacea doen we samen! Jij thuis, de huidtherapeut in de kliniek. Wij proberen jou hierin zo goed mogelijk te begeleiden.

Wil jij meer weten over wat je kunt doen om de klachten te verminderen? De huidtherapeut geeft je graag advies. Zoek een huidtherapeut bij jou in de buurt of maak een afspraak voor een kosteloos en vrijblijvend intake gesprek bij Huidkliniek Cosmed.