Search here...
Huidkliniek COSMED

Social media & skincare: wat is de invloed op jongeren?

Het is bijna ondenkbaar tegenwoordig is ons leven: social media. Platforms zoals Instagram, YouTube & TikTok worden steeds populairder, voornamelijk onder jongeren. Deze platforms bieden de mogelijkheid om anderen te inspireren en informeren over diverse onderwerpen. Echter is de informatie die er gedeeld wordt, niet altijd juist of geschikt voor iedereen. Dit geldt met name voor jongeren die vaak sneller beïnvloed zijn en geneigd zijn om producten te kopen die worden gepromoot door bijvoorbeeld influencers die zij volgen, zélfs als deze producten misschien niet geschikt voor hen zijn. In deze blog lees je meer over de invloed van social media op jongeren op het gebied van skincare en de desinformatie daarover.

Skincare producten promoten via social media

Influencers, we hebben er allemaal vast wel eens over gehoord. Influencers zijn mensen die via social media platforms invloed uitoefenen op hun publiek. Ze maken hierbij aantrekkelijke content die bestemd is voor hun publiek. Het aantal influencers neemt met de dag toe. Ze zijn er tegenwoordig voor alle soorten niches, zoals mode, voeding, fitness, beauty en zo ook voor skincare. Influencers promoten steeds meer skincare producten op platforms, zoals TikTok of Instagram. Maar de vraagt blijft: is dit eigenlijk wel betrouwbaar? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, is het belangrijk om zowel de positieve als de negatieve aspecten van deze promoties te overwegen. We zetten ze voor je op een rijtje.

Positieve gevolgen:

  1. Kennismaking nieuwe producten: influencers kunnen hun volgers kennis laten maken met nieuwe producten die op de markt zijn gebracht, die anders misschien over het hoofd zouden worden gezien. Voor kleine of nieuwe merken kan het inzetten van influencers op social media dan ook erg effectief zijn.
  2. Bewustwording: jongeren kunnen zich door social media bewuster worden over wat een goede skincare routine kan betekenen voor hen.

Negatieve gevolgen:

  1. Commercieel: veel influencers worden betaald voor het promoten van producten, waardoor niet altijd een eerlijke mening wordt gegeven over een product.
  2. Gebrek aan expertise: influencers hebben niet altijd de juiste kennis over skincare. Ze hebben zich vaak niet verdiept in huidverzorging, wat kan leiden tot het promoten van ongeschikte of zelfs schadelijke producten. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor zowel de persoon die een gepromoot product aanschaft en gebruikt als voor de reputatie van de influencer zelf, aangezien hij of zij niet meer betrouwbaar overkomt.

Gevaren van verkeerde informatie over skincare

Het geven van verkeerde informatie over skincare brengt verschillende gevaren met zich mee. Zo bevatten producten die op social media worden gepromoot regelmatig ingrediënten die niet geschikt zijn voor alle huidtypen. Zo kunnen schadelijke producten met hoge concentraties alcohol of geurstoffen erin leiden tot irritatie van de huid of andere huidproblemen. Het volgen van adviezen van niet-professionals brengt dus risico’s met zich mee. Een huidtherapeut of schoonheidsspecialist daarentegen zou persoonlijke aanbevelingen kunnen doen die zijn afgestemd op het specifieke huidtype van iemand. Ook kan overmatig gebruik van producten leiden tot huidproblemen. Er is een trend te zien waarbij op te jonge leeftijd te veel producten worden gebruikt. Het combineren van te veel verschillende producten leidt tot verzwakking van de huid barrière en dit kan vervolgens leiden tot huidproblemen, zoals acne, irritaties of droogheid.

Ondanks dat social media toegang biedt tot veel nuttige informatie, brengt het dus ook risico’s met zich mee. Bij Huidkliniek Cosmed zijn wij ons bewust hiervan en daarom geven wij graag deskundig advies aan jou, zodat jij de beste keuze kan maken voor jouw huid. 

Gratis adviesgesprek

Heb jij vragen? Plan dan nu een gratis en vrijblijvend adviesgesprek in met onze huidtherapeut of schoonheidsspecialist.

We staan je ook graag te woord via 0316 – 20 90 04

Mooi jezelf zijn verdien je!