Na acneklachten hebben mensen vaak te maken met acnelittekens op bijvoorbeeld de wangen, kin en schouders. De huid ziet er oneffen uit, is hobbelig en toont littekenvorming. Het hebben van acne-littekens kan soms grote cosmetische en psychosociale gevolgen hebben.

Oorzaak van acnelittekens

Acnelittekens worden veroorzaakt door de ontstekingen van de talgklieren die tot schade in de bindweefselvezels van de lederhuid hebben geleid. Het is erg persoonsafhankelijk in welke mate acnelittekens voorkomen. Vaak zien wij bij de ernstigere vormen van acne zoals conglobata meer littekenvorming. Wanneer acne onbehandeld blijft wordt de kans op het ontstaan van littekens steeds groter. Hierbij geldt de regel ‘beter voorkomen dan genezen’. Ook ontstaat het vaak door het zelf uitknijpen van de ontstekingen en mee-eters. Het beste advies om littekens te voorkomen is om er zelf vanaf te blijven.

De behandeling

Wanneer je bij Huidkliniek COSMED onder behandeling komt voor acnelittekens start de huidtherapeut met een gratis en vrijblijvend adviesgesprek. Tijdens dit gesprek wordt onder andere de huidconditie bekeken. De huidtherapeut formuleert op basis van het gesprek een persoonlijk behandelplan. Dit behandelplan kan bestaan uit:

1. Micro – needling therapie

Het aanpakken van acnelittekens doen we samen! Jij thuis, de huidtherapeut in de kliniek.

Wil jij weten of een acnelittekenbehandeling bij jou past of wat het voor jou kan betekenen? Maak dan een GRATIS en vrijblijvend adviesgesprek met Anne Aaldering (Huidtherapeut, BSc).